De dag begon met een warm onthaal en een introductie door Chantal Leirs, coördinator van het Evikey-netwerk. Ze benadrukte het belang van innovatieve onderwijsmethoden om studenten en professionals beter voor te bereiden op de uitdagingen van een steeds complexere gezondheidszorg.
In zijn toespraak schetste Mickaël Daubie (RIZIV) EBP als een essentieel hulpmiddel om de efficiëntie en duurzaamheid van ons zorgsysteem te versterken. Hij belichtte daarbij de voordelen voor zowel patiënten als zorgverleners.
Nancy Durieux (ULiège, Cebam, JBI Belgium) gaf een helder overzicht van de theorie en implementatie van EBP. Met concrete voorbeelden toonde ze aan hoe deze methodiek geïntegreerd kan worden in de opleiding van studenten van de zorgpberoepen.
Bert Aertgeerts (KU Leuven) nam de deelnemers mee doorheen de geschiedenis van EBP in het hoger onderwijs en de klinische praktijk. Deze terugblik hielp om de evoluties en huidige methodologieën beter te begrijpen.
Thérèse Van Durme, Madeleine Capiau en Lucia Alvarez-Irusta (UCLouvain) presenteerden methoden die gericht zijn op het versterken van actieve leerervaringen voor studenten.
Nancy Durieux stelde een innovatieve MOOC voor, specifiek ontworpen voor psychologen en logopedisten, die de principes van EBP helpt te begrijpen.
Laura Verbeyst (UCLL) presenteerde een ludieke en boiende methode om EBP te onderwijzen: een escape room geïntegreerd in het onderwijsprogramma. Tijdens het symposium konden sommige deelnemers aan deze escape room deelnemen!
Raf Meesen (UHasselt) deelde zijn ervaring met het uitwisselen van EBP-bronnen tussen studenten, docenten en kinesitherapeuten. Een unieke aanpak in de opleiding!
Dennis Demedts en Riet Anciaux (Erasmus Hogeschool Brussel) deelden hun ervaringen met de implementatie van Evidence-Based Nursing (EBN) in de bachelor verpleegkunde.
Leen Bouckaert (Arteveldehogeschool) en Leen De Coninck (KU Leuven) beschreven een innovatief project waarbij studenten actief bijdragen aan de ontwikkeling van een praktijkrichtlijn.
Pieter Van Bostraeten, Jasmien Jaeken en Lien Mertens (KU Leuven) belichtten het belang van gedeelde besluitvorming in de (huis)artsenopleiding.
Herman Vandevijvere (Karel de Grote Hogeschool) en Sabine Van Eerdenbrugh (Thomas More Hogeschool) presenteerden een project waarbij studenten gezondheidsartikels op Wikipedia verrijken met wetenschappelijk onderbouwde bronnen.
Tom Poelman (UGent) en Michel De Jonghe (UCLouvain) deelden een initiatief om studenten te betrekken bij het kritisch analyseren van wetenschappelijke artikelen.
Twee praktische workshops hielpen deelnemers om efficiënt hun weg te vinden in EBP-databanken:
Marieke Vanneste (Cebam, CDLH, ebpracticenet) begeleidde de deelnemers in het zoeken naar betrouwbare en relevante bronnen.
Karin Van Loon (ebpracticenet, HE2B) stelde concrete oplossingen voor om de besluitvorming gebaseerd op wetenschappelijk van bewijs te ondersteunen.
Deze inhoudelijk boeiende dag bewees dat EBP meer is dan een concept: het is een essentiële hefboom om het onderwijs en de klinische praktijk te transformeren. Dank aan alle deelnemers en sprekers om van dit symposium groot succes te maken!