Deel op
Op 7 november 2024 organiseerde het Evikey-netwerk een inspirerende dag rond innovatie in het onderwijs van Evidence-Based Practice (EBP). Dit evenement bracht Franstalige en Nederlandstalige docenten samen rond het thema Onderwijzen van EBP: sleutels tot innovatie, en bood een dag vol uitwisseling, leren en samenwerking.
Photo d'une intervention lors du symposium Evikey

Opening door de coördinator van Evikey

De dag begon met een warm onthaal en een introductie door Chantal Leirs, coördinator van het Evikey-netwerk. Ze benadrukte het belang van innovatieve onderwijsmethoden om studenten en professionals beter voor te bereiden op de uitdagingen van een steeds complexere gezondheidszorg.

Ontdek de presentatie

EBP als hefboom voor een duurzaam zorgsysteem

In zijn toespraak schetste Mickaël Daubie (RIZIV) EBP als een essentieel hulpmiddel om de efficiëntie en duurzaamheid van ons zorgsysteem te versterken. Hij belichtte daarbij de voordelen voor zowel patiënten als zorgverleners.

Ontdek de presentatie

Theorie en praktijk: de basis leggen

Nancy Durieux (ULiège, Cebam, JBI Belgium) gaf een helder overzicht van de theorie en implementatie van EBP. Met concrete voorbeelden toonde ze aan hoe deze methodiek geïntegreerd kan worden in de opleiding van studenten van de zorgpberoepen.

Ontdek de presentatie

Een blik op de geschiedenis van EBP

Bert Aertgeerts (KU Leuven) nam de deelnemers mee doorheen de geschiedenis van EBP in het hoger onderwijs en de klinische praktijk. Deze terugblik hielp om de evoluties en huidige methodologieën beter te begrijpen.

Ontdek de presentatie

Pedagogische strategieën voor EBP

Thérèse Van Durme, Madeleine Capiau en Lucia Alvarez-Irusta (UCLouvain) presenteerden methoden die gericht zijn op het versterken van actieve leerervaringen voor studenten.

Ontdek de presentatie

Een MOOC over EBP voor psychologen en logopedisten

Nancy Durieux stelde een innovatieve MOOC voor, specifiek ontworpen voor psychologen en logopedisten, die de principes van EBP helpt te begrijpen.

Ontdek de presentatie

Escape room EBP in het curriculum

Laura Verbeyst (UCLL) presenteerde een ludieke en boiende methode om EBP te onderwijzen: een escape room geïntegreerd in het onderwijsprogramma. Tijdens het symposium konden sommige deelnemers aan deze escape room deelnemen!

Ontdek de presentatie

Samen werken aan betere beslissingen

Raf Meesen (UHasselt) deelde zijn ervaring met het uitwisselen van EBP-bronnen tussen studenten, docenten en kinesitherapeuten. Een unieke aanpak in de opleiding!

Ontdek de presentatie

Integratie van EBN in de bacheloropleiding

Dennis Demedts en Riet Anciaux (Erasmus Hogeschool Brussel) deelden hun ervaringen met de implementatie van Evidence-Based Nursing (EBN) in de bachelor verpleegkunde.

Ontdek de presentatie

Bijdrage van ergotherapiestudenten

Leen Bouckaert (Arteveldehogeschool) en Leen De Coninck (KU Leuven) beschreven een innovatief project waarbij studenten actief bijdragen aan de ontwikkeling van een praktijkrichtlijn.

Ontdek de presentatie

Gedeelde besluitvorming

Pieter Van Bostraeten, Jasmien Jaeken en Lien Mertens (KU Leuven) belichtten het belang van gedeelde besluitvorming in de (huis)artsenopleiding.

Ontdek de presentatie

Cochrane Wikipediaproject

Herman Vandevijvere (Karel de Grote Hogeschool) en Sabine Van Eerdenbrugh (Thomas More Hogeschool) presenteerden een project waarbij studenten gezondheidsartikels op Wikipedia verrijken met wetenschappelijk onderbouwde bronnen.

Ontdek de presentatie

Kritische analyse met Minerva

Tom Poelman (UGent) en Michel De Jonghe (UCLouvain) deelden een initiatief om studenten te betrekken bij het kritisch analyseren van wetenschappelijke artikelen.

Ontdek de presentatie

Toegang tot en gebruik van EBP-informatie

Twee praktische workshops hielpen deelnemers om efficiënt hun weg te vinden in EBP-databanken:

  • Kwalitatieve EBP-informatie vinden

Marieke Vanneste (Cebam, CDLH, ebpracticenet) begeleidde de deelnemers in het zoeken naar betrouwbare en relevante bronnen.

Ontdek de presentatie

  • Praktische tools voor EBP-onderzoek

Karin Van Loon (ebpracticenet, HE2B) stelde concrete oplossingen voor om de besluitvorming gebaseerd op wetenschappelijk van bewijs te ondersteunen.

Ontdek de presentatie

Een inspirerend succes

Deze inhoudelijk boeiende dag bewees dat EBP meer is dan een concept: het is een essentiële hefboom om het onderwijs en de klinische praktijk te transformeren. Dank aan alle deelnemers en sprekers om van dit symposium groot succes te maken!